Culinary Culture and Atesbaz Veli Chair in Mevleviyeh

Authors

  • Mustafa AKSOY
  • Ayşenur Burcu AKBULUT
  • Nurhayat İFLAZOĞLU

Keywords:

Atesbaz Veli, Mevleviyeh cuisine, Culinary culture

Abstract

One of the most important features among Mevleviyeh culture is ordeal tradition; and, it is
expected from a dervish to complete a thousand and one days period of ordeal. The
cuisine (matbah) in Mevleviyeh is the place where cooked meals, as well as where
dervishes conduct their training and complete their ordeals. In this context,
systematization and sustainability of this system is required to person who is dedicated
and willed to this extremely difficult task. Sultan Veled, who is the son and successor of
Hz. Mevlana, is the pioneer of Mevleviyah. While this culture has expanded in the time of
Ulu Arif Celebi, one of the heroes was behind the scenes is Atesbaz Veli. Atesbaz Veli,
having the first known cook mausoleum, has become important with regarding to its effect
on the decision of gastronomic travels and freedom of destinations because of the
revealing of highly original cultural elements of the Mevlevi cuisine. In this study, it is
aimed to specify the features of Mevleviyeh kitchen and to make senior cook Atesbaz
Veli, who has an important place for the ecol of Mevlevi school education, more
recognizable.

References

Bekleyiciler, N. (2015). “Ateşbaz-ı Veli”. Üstüniş Ofset

Matbaa, Konya.

Demirci, M. (2008). “İnsan Eğitimi Açısından Mevlevi

Çilesi”. Mevlana ve İnsan Sempozyumu;

Sempozyum Bildirileri, III. Oturum, İzmir.

Demirci, M. (2013). “Hz. Mevlana ve Mevlevi

Kültürü”. Kubbealtı Yayınları, İstanbul.

Gökalp, H. (2005). “Divan Şairlerinin Gözüyle Mevlevi

Mekânları”. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,

Cilt: 14, Sayı: 2, s. 281-298.

Halıcı, N. (2007). “Mevlevi Mutfağı”. Metro Kültür

Yayınları, İstanbul.

Halıcı, N. (2009). “Türk Mutfağı”. Oğlak Yayıncılık,

İstanbul.

İyiyol, F. (2014). “Mevlevi Gülbankları ve Mevlevi

Gülbanklarının İşlevsel Açıdan Tahlili”.Turkish

Studies - International Periodical For The

Languages, Literature and History of Turkish or

Turkish Volume 9/6 Spring 2014, p. 583-600.

Karaismailoğlu, A. (2014). “Mevlana ve Anadolu

Geleneği - Mevlana’nın Kimliği ve Anadolu

Geleneği Olarak İsimlendirilebilecek Kimliğe

Katkısı”. Türk Dünyası Bilgeler Zirvesi: Gönül

Sultanları Buluşması. Türk Dünyası Kültür

Başkenti Ajansı (TDKB),Eskişehir.

Kemikli, B. (2007). “Mesnevi ve Türk İrfanı:

Mesnevihanlık Geleneği”. Uludağ Üniversitesi,

İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 16, Sayı: 2, s. 1-20.

Özönder, H. (1988). “Ateşbâz Veli ve Mevlevi

Dergâhlarında Ateşbâz Veli Makâmı'nın Önemi”. 3.

Milli Mevlana Kongresi, Selçuk Üniversitesi

Basımevi,Konya.

Soysal, S. (2007). “Derviş Sofraları”. Doğan Egmont

Yayıncılık, İstanbul.

Şahin,B. (2012). “Mevlevilikte Yemek

Adabı”http://konyaarastirmalari.blogspot.com.tr/20

/12/mevlevilikte-yemek-adabi.html. (Erişim

tarihi, 05.03.2016).

Top, H. H. (2006). “Mevlana ve Mevlevilik

(Mevlevilikte Adap)”. T.C. Konya Valiliği İl Kültür

ve Turizm Müdürlüğü Yayınları, Konya.

Tosun, N. (2004).“Tasavvuf Kültüründe Tekke

Yemekleri”. Tasavvuf İlmi ve Akademik Araştırma

Dergisi,Yıl:5, Sayı: 12, s. 123-135.

Published

12/29/2022

How to Cite

AKSOY, M., AKBULUT, A. B., & İFLAZOĞLU, N. (2022). Culinary Culture and Atesbaz Veli Chair in Mevleviyeh. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 4(1), 96–103. Retrieved from https://jotags.net/index.php/jotags/article/view/158

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>