Bolu’da Düzenlenen Yayla Şenliklerinde Yapılan Yemekler ve Değişimler (Meals and Changes at the Highland Festivals in Bolu)

Authors

  • Damla BAYLAN KALAYCI
  • Esra KANOĞLU

DOI:

https://doi.org/10.21325/jotags.2021.965

Keywords:

Bolu, Highland, Highland festival, Food, Highland Culture

Abstract

The highland tradition, which is widely maintained with its differences in many regions in our country, continues to exist in Turkish culture as an extension of the nomadic lifestyle from Central Asia. The highland tradition, which is continued in parallel with the geographical conditions of the regions, climate and cultural characteristics and traditions from the past, forms an important part of our culture. Highland festivities, which are formed in accordance with the tradition of highlanding, also come across as a concrete reflection of the highland culture with meals, entertainments and various shows made during the festivities. Bolu province is one of the provinces where highland culture and highland festivities continue in the Black Sea Region. The aim of this study on highland festivities held in Bolu province is to learn in depth about the highland festivities organized, to examine the food made in these festivities and its change from past to present. Another goal is to reveal the reasons why meals are selected, the way they are served and the changes in the way they are served. For the purposes of the research, analyses were carried out using the descriptive analysis method from qualitative research methods. In 2021, the study data were collected by interviewing 12 participants aged 18 and over in Bolu province. The data obtained from the interviews were analyzed using the relevant qualitative data analysis program. As a result of the analysis, it was determined that the festivities were organized in order to ensure unity, unity and consolidation in the society. It has been determined that the dishes made at the festivities are selected from dishes that are easy to make, such as rice and meat, and that will make it possible for more people to eat. It was determined that the meat used in these dishes was generally preferred by the meat of animals slaughtered for offerings. When the way the meals made at the festivities are served, they are eaten in groups on the past; today, it has been determined that it is served in the form of tabldots

References

Aktaş-Polat, S., Polat, S., & Halis, M. (2013). Kent Kimliği Kapsamında Festivallerin Değerlendirilmesi: Uluslararası Altın Safran Film Festivali Örneği. Turizm Araştırma Dergisi, 2(1), 69-85.

Alabacak, C. H. (2018). Türk Mutfak Kültüründe Geleneksel Yemeklerin Bilinirliği: Ankara İli Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 17-41.

Avcıoğlu, İ., & Gonca, F. (2019). Somut Olmayan Kültürel Miras:Yayla Şenlikleri ve Folklorik İşlevleri. Uluslararası Yaylacılık ve Yayla Kültürü Sempozyumu, 570-578.

Bolu İl Kültür Turizm Müdürlüğü. (2021). https://bolu.ktb.gov.tr/ (Erişim Tarihi, 20.08.2021)

Bolu İli Tabiat Turizmi Uygulama Planı. (2009). http://www.bolu.gov.tr/ (Erişim Tarihi, 20.08.2021)

Bulu, M., & Eraslan, İ. (2008). Bolu İli Turizm Sektörünün Uluslararası Rekabetçilik Analizi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 5(1).

Demirgül, F. (2018). Çadırdan Saraya Türk Mutfağı. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 105-125.

Doğanay, H., & Coşkun, O. (2014). Türkiye Yaylacılığınıdaki Değişme Eğilimleri ve Başlıca Sorunları. Doğu Coğrafya Dergisi, 18(30), 1-28.

Emiroğlu, M. (1977). Bolu'da Geçici Bir Yerleşme Tipi ''Güzle''. A.Ü. DTCF Coğrafya Araştırmaları Dergisi, 97-120.

Emiroğlu, M. (1977). Bolu'da Yaylalar ve Yaylacılık. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları No.272.

Hoşcan, N., Genç, K., & Şengül, S. (2016). Bolu Kent Markası Oluşturma Sürecinde Aşçılık Kültürü ve Gastronomi Turizminin Önemi: Bolgamer Önerisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 52-76.

Kurnaz, H. A. (2020). Bolu Turizm Potansiyelinin Turist Rehberleri Açısından Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(1), 523-537.

Önal, M. N. (2003). Dağ Kültü, Eren Kültü ve Şenliklerinin Muğla'daki Yansımaları. Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 99-124.

Özcan, E. (2005). Bolu İlinde Turizmi Etkileyen Faktörler İle Doğal, Tarihi ve Kültürel Turizm Değerleri. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 55-75.

Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi:Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 323-343.

Özgenç, C., Karagöz, A., & Güngör, A. (2017). Bolu İlinde Alternatif Turizm Türlerinden Kongre Turizminin Yapılabilirliğinin Değerlendirilmesi. Journal of Recreation and Tourism Research, 4(Special Issue 1), 49-61.

Öztürk, E. (2008). Bolu Ağzında Yemek Kültürüyle İlgili Kelimeler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(17), 128-132.

Şişman, B. (2010). Kültürel, Yapısal ve İlevsel Açıdan Doğu Karadeniz’de Yaylacılık ve Yayla Şenlikleri (Hıdırnebi ve Kadırga Yaylaları Örneği). 3(11), 549-559.

Yılmaz, Ç. (2015). Karadeniz Yayla Şenliklerine İşlevsel Bir Bakış. II. Uluslararası Genç Halkbilimciler Sempozyumu Bildirileri, 363-368.

Zaman, M. (2011). Geleneksel Yayla Şenliklerinin Doğu Karadeniz Bölümü Yayla Turizminin Geliştirilmesindeki Rolü. Doğu Coğrafya Dergisi/Eastern Geographical Review 6, 7(6), 187-214.

Zengin, B., & Genç, K. (2018). Yavaş Şehirlerin (Cıtta-Slow) Pazarlanması:Göynük Örneği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 585-599.

Published

02/27/2023

How to Cite

BAYLAN KALAYCI, D., & KANOĞLU, E. (2023). Bolu’da Düzenlenen Yayla Şenliklerinde Yapılan Yemekler ve Değişimler (Meals and Changes at the Highland Festivals in Bolu). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 9(Special Issue 5), 427–441. https://doi.org/10.21325/jotags.2021.965